Par Zentas Mauriņas daiļradi"Dzimusi un izglītojusies latviešu zemē, kas ir robežstabs starp rietumu un austrumu kultūrām, Zenta Mauriņa sevī uzņēma vienādi dziļi visu triju zemju — latviešu, vācu, krievu valodu un kultūru un tās ieveidoja savā pasaules uzskatā, kas vēlāk tik spilgti izpaužas sacerējumu tematu un problēmu izvēli".
Tichovskis, Hieronīms. Mūsu izcilai rakstniecei Zentai Mauriņai aizejot. Latvija Amerikā, 1978. gada 6. maijs.
"Mauriņa ir latviešu literāri filozofiskās esejas žanra iedibinātāja un izkopēja. Mauriņas filozofisko un estētisko platformu veido dažādu skolu un virzienu atziņu sintēze, filozofijas metodē dominē subjektīvs skatījums, brīva iztēle, intuīcija. Mauriņa pievērsusies galvenokārt lielām, izcilām personībām, romantiski un eksistenciāli noskaņotiem autoriem, kuru garīgās pasaules daudzšķautņainību un bagātību parasti idealizē un heroizē. Mauriņas literāri kritiskajos rakstos galvenais objekts ir rakstnieka personība, no kuras tiek meklēts ceļš uz daiļrades īpatnībām. Faktogrāfija, sociālo attiecību problemātika apieta. Izcentrēta un spilgti, kāpināti izgaismota kāda atsevišķa, Mauriņas domāšanas veidam, ētiskajiem principiem, iekšējai būtībai tuva īpašība vai parādība. Gara brīvības, cilvēcības, augsti tikumisku ideālu aizstāvība, unikālas pasaules kultūras zināšanas, prasme plašā horizontālā kontekstā salīdzināt, konfrontēt, secināt, organizēt domu dzejiski spožā izteiksmē, izteikties skaidrā, aforismiem bagātā valodā piešķīrusi Mauriņas emocionālajai subjektivitātei fascinējošu iedarbes spēku."
Gudriķe, Biruta. Latviešu rakstniecība biogrāfijās. Rīga: Zinātne, 2003.
Par eseju krājumu "Grāmata par cilvēkiem un lietām" (Valters un Rapa, 1938)"Mauriņai apzināts nolūks. Viņa brauc uz Florenci, lai skatītu vietas, kur staigājis Dante. Vispāri tā visur redz tikai dižgarus un meklē viņu pēdas. Lasot tās aprakstus par Parīzi, Romu vai Venēciju, mēs maz redzam apkārtni un gūstam pavisam niecīgu ieskatu tai dzīvē, kas šais gara centros vird. Mēs skatam pagājibas ēnas, dzirdam sen aizmirstus lielus vārdus, saskaramies ar tiem, kas dzīvi gribējuši skaistāku, paši palikdami savā traģiskā vienreizībā. Bet Mauriņa prot ari gleznot. Viņa var parādīt neaizmirstamu ainu, dot krāsas vai smaržas izjūtu un tā kāds priekštats jau kļūst pavisam tuvs un saprotams.[..] Un Mauriņa neapmierinās ar stāstijumu vien. Atziņu slāpes viņu dzen, liek vērtēt un pārvērtēt. Interesantas ir grāmatas, kuras tā rakstījusi par citiem, kurās tā cenšas palikt objektivas vērtētājas lomā. ŠI ir viņas pašas sirds grāmata, tāpēc tā interesantāka par pirmām, jo viņā vēl paliek kas neizteikts, kas tomēr lasāms starp rindām."Gulbis, Fridrichs. Kritikas: Zenta Mauriņa. Grāmata par cilvēkiem un lietām. Zeltene. 01.10.1938. http://www.periodika.lv/periodika2-viewer/?lang=fr#panel:pa|issue:243907|article:DIVL128|query:Gr%C4%81mata%20par%20cilv%C4%93kiem%20un%20liet%C4%81m%20
Par eseju krājumu "Ziemeļu tēmas un variācijas" (Valters un Rapa, 1939)"Apbrīnojama ir Zentas Mauriņas garīgā alkatība, viņas možā interese par jauno un vērtīgo pasaules rakstniecībā. [..] Šais rakstos, tāpat arī par Ibsena varoņiem, Zenta Mauriņa apvieno apskatāmo darbu spēcīgos citātus ar saviem slēdzieniem. Tāpēc tie ir ļoti spilgti, koncentrēti, efektīgi. Tādu rakstu nozīme, pirmkārt, ir lasītāju ierosināšana, ieinteresēšana par lielu literatūru, kura, kā parasti domā, esot garlaicīga. Otrkārt, kas jau nav tik slavējami, taču arī ar savu nozīmi: tādi raksti, kā Mauriņas, ļoti daudziem aizstāj pašus apskatāmos darbus."
Grīns, Jānis. Zentas Mauriņas "Ziemeļu tēmas un variācijas". Daugava, 01.12.1939. http://www.periodika.lv/periodika2-viewer/?lang=fr#panel:pa|issue:128968|article:DIVL328|query:Zieme%C4%BCu%20t%C4%93mas%20un%20vari%C4%81cijas%20
Par romānu "Dzīves vilcienā" (Latvju grāmata, 1941)"Romāns Dzīves vilcienā parāda Zentu Mauriņu par neapšaubāmi spējīgu, patstāvīgu un spēcīgu prozas rakstnieci. Tas rāda, ka autore prot un spēj ielikt daiļdarbā nevien pašas pārdzīvojumus un atskārtumus, bet ka viņai bez tam arī ļoti bagāts dzīves un dabas vērojumu pūrs, no kura smelties, daudzas sasāpējušas problēmas, kas iztirzājamas un noskaidrojamas, daudzas jaunas atziņas, kas pasakāmas, Tāpat tās rāda, ka Mauriņa labi pārvalda plašo vielu, ka viņa prot veikli iešķetināt, izkārtot un risināt fābulu, rīkoties ar svaigiem, bieži vien loti spilgtiem tēlošanas līdzekļiem, kas autores talantam runā tikai par labu; ka viņa spējīga iet un, droši vien, arī ies turpmāk dailrakstniecībā pati savu ceļu. [..] Vielu savam romānam Zenta Mauriņa smēlusi no latviešu inteliģences aprindām, no kurām viņa pati cēlusies, ko pamatīgi vērojusi un loti labi pazīst. Viņa tēlo tur studentus un studentes, ārstus, dziedātājus, gleznotājus, žurnālistus, skolotājus un citus inteliģentus, tēlo tos visus viņu ikdienas dzīve un gara centienos, uzsverot it sevišķi psīcholoģisko momentu. Pēdējā iemesla dēļ romānu var arī ierindot psīcholoģiskā žanra prozas darbos."
Egle, Kārlis. Zenta Mauriņa — Dzīves vilcienā. Izglītības Mēnešraksts, 01.02.1942. http://www.periodika.lv/periodika2-viewer/?lang=fr#panel:pa|issue:93979|article:DIVL550|query:Dz%C4%ABves%20%20vilcien%C4%81%20Dz%C4%ABves%20vilcien%C4%81%20