" [..] parādījās pirmās latviešu studentes, sievietes, kam bija neatvairāmas tieksmes izglītoties un strādāt garīgu darbu. Bieži vien, cīnīdamās ar sabiedrības aizspriedumiem, līdzekļu trūkumu un daudziem tehniskajiem šķēršļiem – Latvijā tolaik nebija universitātes, Krievijas augstskolās sievietes neuzņēma, Augstākie krievu sieviešu kursi tikko veidojās –, viņas devās svešumā: tā pirmās latvietes nonāca Šveices universitātēs. To starpā bija Ella Rītiņa, dzim. Jākobsone.
Annas Ķeniņas, viņas ģimnāzijas biedrenes, meiteņu skolā Rīgā, kur 20. g. s. pirmajos gados sāku strādāt skolotājas darbu, iepazinos ar Ellu Rītiņa kundzi, kas bija studijas beigusi Maskavā un toreiz jau ģimenes māte. Ķeniņu skolā, ko pārveidoja par ģimnāziju, arī krievu laikos valdīja neatkarīgs latvisks gars. Anna Ķeniņa, pati izcila sabiedriska darbiniece, aicināja par skolotājiem apzinīgus latviešus, kas arī audzēknes vadīja tādā pašā virzienā. Tur darbojās Saulietis, Vilis Olavs, Viktors Eglītis, Fallijs, Fricis Bārda u. c., un Ella Rītiņa viņu vidū ieņēma redzamu vietu. Skolnieces viņu mīlēja un cienīja. [..] Tāpat arī neatkarīgās Latvijas laikā, kad Rītiņa kundze strādāja Rīgas pilsētas I zēnu ģimnāzijā, kur viņa sākumā bija viena no nedaudzajām sievietēm skolotājām, viņa prata saistīt skolniekus ne vien ar interesantu vielu savā specialitātē – dabas zinātnēs, bet arī ar lielu pedagoģisku taktu un mierīgu priekšnesumu apvaldīt kara un boļševiku laiku satraukto zēnu prātus, un bijušie audzēkņi viņu silti atceras un piemin ar dziļu cienību.
Ilgajā darbības laikā Ella Rītiņa ir bijusi skolotāja, kas attaisno savu nosaukumu, un īsta audzinātāja, kas jaunatni vada ar savu paraugu. Ellas Rītiņas darbs nav ierobežojies tikai ar klasi, viņa ir piedalījusies skolotāju sabiedriskajā dzīvē, aizvien interesējoties, kā labāk nostādīt savu priekšmetu un audzināšanu. Viņa ir arī gādājusi par latviskajām dabas zinātņu mācības grāmatām. Kaut arī šis darbs ir liels un prasa visu cilvēku, Ella Rītiņa ir pratusi būt vairāk, viņa ir ideāli apvienojusi garīgu darbu ar ģimenes mātes uzdevumu, izaudzinādama četrus savus bērnus un kopā ar savu dzīves biedri Indriķi Rītiņu gādādama par tiem ar apgarotu mātes mīlestību."
Angelika Gailīte. Latvietes tikumi. Tēvzeme: Latvian Newspaper, Nr. 65, 31.08.1946, 5. lpp.
"E. Rītiņa ir veikusi atzīstamu darbu progresīvo dabaszinību mācīšanas metodikas ideju propagandā latviešu valodā un to ieviešanā, mācību programmu izstrādē un tam laikam progresīvu dabaszinātniska satura grāmatu tulkošanā no vācu valodas latviešu valodā. Tas nebija viegls darbs. Kā rāda tā laika posma publikāciju saturs par pedagoģiskiem tematiem, nereti rakstu autori – latvieši sastapās ar ignoranci un nesapratni. Atsevišķas publikācijas, arī grāmatas tika asi un nereti pat indīgi kritizētas. Jaunais ienāca ar grūtībām. [..]
Liela nozīme Ellas Rītiņas biogrāfijā bija studijām Bernes universitātē Šveicē. No turienes tika atvesta un latviskota E. Nīča grāmata "Mazo dabas pētnieku audzinātājiem". Sastādot dabaszinību mācību programmu latviešu tautskolām 1916. gadā, E. Rītiņa kopā ar citiem līdzautoriem izmantojusi vācu pedagogu F. Junges, B. Landsberga, O. Šmeila u. c. metodiskās idejas.
Mums ir jābūt lepniem, ka starp akadēmiski izglītotām latvietēm XX gs. sākumā bija Ella Rītiņa."
Eleonora Terēzija Vaivode. Dabaszinību skolotāja Ella Rītiņa. Laikmets un personība, 3. Rīga: Raka, 225.–226. lpp.
"Savā pasniedzamajā priekšmetā viņa bija autoritāte un pārzināja to pilnīgi, ko mēs drīz vien nojautām. To pasniegt Latvijas brīvvalsts sākuma gados nebija viegli, jo skolas grāmatu latviešu valodā dabas zinībās vēl nebija. Lai gan mēs visi spējām lasīt un saprast krievu valodu – jo pirmos dzīves gadus vēl mācījāmies arī krieviski - krievu valodas dabas zinību grāmatu skolotāja nelietoja. Cik atceros, viņa nekādas pašrocīgas piezīmes pastāvīgi nelietoja, bet runāja brīvi un sakarīgi no galvas, vajadzības gadījumā teikto ilustrējot ar zīmējumu uz tāfeles. Labākai uztverei dažreiz lietoja tabulas ar augu un dzīvnieku attēliem. Mēs svarīgāko centāmies pierakstīt un atcerēties. Ja, uzdoto atprasot, viņai radās iespaids, ka nav saprasts, skolotāja teikto papildināja vai pat stundu atkārtoja, mierīgi un bez uztraukuma, nevienu skolēnu ne-
vainojot. Tā ir reta īpašība, kas sastopama tikai pie nedaudziem pedagogiem. [..] Viņai ienākot klasē, mēs visi rātni sēdējām savos solos, un neatceros arī kādus disciplīnas pārkāpumus viņas stundu laikā. Viņa ieradās klasē ar vieglu smaidu un ar tādu klasi atstāja. Tā Rītiņa ar savām zināšanām un pedagoģisko taktu mācēja uzturēt klasē ne vien labu disciplīnu, bet ieguva vispārēju cieņu kā mūsu klasē, tā visā skolā. Ella Rītiņa bija pret visiem vienlīdz laipna un taisnīga, ar lielu pienākuma apziņu un darba prieku. Viņa neuzskatīja, ka mācāmie priekšmeti būtu tik svarīgi, lai skolēni uzdoto iekaltu galvā. Viņa pārrunāja un atkārtoja, ļāva jautāt un debatēt, līdz visi saprata. Galvenais, kas audzēkņus valdzināja, bija viņas mierīgā runa, iecietība un taisnīgums."
Ēvalds Palde par savu skolotāju Ellu Rītiņu rakstu krājumā Rīgas pilsētas 1. ģimnāzija. Bijušo audzēkņu Zviedrijā izdevums. Citēts pēc: Eleonora Terēzija Vaivode. Dabaszinību skolotāja Ella Rītiņa. Laikmets un personība, 3. Rīga: Raka, 194. lpp.