Aleksandra Fokina

09.10.1884 – 20.08.1972

Aleksandra Fokina (1884–1972) – Krievijā dzimusi balerīna un horeogrāfe, bez kuras nebūtu iedomāja klasiskā baleta attīstība Latvijā. Izglītību ieguvusi Pēterburgas Ķeizariskajā teātra skolā, Krievijā strādājusi Marijas teātrī kā soliste un pirmā soliste, bijusi Troickas miniatūru teātra primabalerīna. 1925. gada 21. augustā parakstījusi līgumu ar Latvijas Nacionālās operas direktoru Teodoru Reiteru, kļūstot par Latvijas Nacionālās operas primabalerīnu. Savā pedagoģiskajā un mākslinieciskajā darbībā strikti ievērojusi krievu klasiskās skolas izstrādāto metodiku, neatlaidīgi strādājot pie klasiskās dejas stila un tehnikas izkopšanas. Latvijas Nacionālajā operā darbojusies kā baletmeistare, prīmabalerīna un pedagoģe, iestudējusi 18 baletus, kuru vairums nāca no Pēterburgas Marijas teātra zelta repertuāra. Skolojusi daudzus desmitus audzēkņu, kuri vēlāk kļuva par slaveniem dejotājiem, pedagogiem un baletmeistariem.

Birth time/place

09.10.1884
Sanktpēterburga

Place/time of death

20.08.1972
Ņūdžersija

Personal information

1906: laulībā ar vīru Aleksandru Fokinu piedzima pirmais dēls Ļevs.
1922: piedzima meita Irīna.
1936: vīrs iet bojā.
1938: pēc vīra nāves ar ģimeni devās uz Ņujorku, kur savā baleta studijā nostrādāja līdz pat 85 gadu vecumam.

Professional activity

1925: Maskavā parakstījusi līgumu ar Latvijas Nacionālās operas direktoru Teodoru Reiteru un atbraukusi uz Rīgu, kļūstot par Latvijas Nacionālās operas primabalerīnu.
1926: tiek uzvesta pirmā izrāde uz Latvijas Nacionālās operas skatuves – Pētera Čaikovska balets "Gulbju ezers".
1931: piedzīvojusi vienu no savām pēdējām uzstāšanās reizēm ar “Mirstošā gulbja” dejojumu, godinot Annas Pavlovas piemiņu. Kritiķi šo priekšnesumu vērtējuši kā emocionāli satriecošu un formā nevainojamu.

Quotes

Par Aleksandras Fokinas darbību baletā
"Pirmām kārtām, viņa bija izpelnījusies atzinību kā augstas klases klasiskā balerīna. Kaut gan agrāk viņa arī nebija nodarbojusies ar baleta izrāžu iestudējumiem, tomēr viņai piemītošā mākslinieciskā intuīcija un ritmiskās precizitātes izjūta kļuva par viņas panākumu ķīlu šajā radošajā darbā. Vēlāk, gadiem ritot, parādījās arī zināma rutīna. Viņa necentās iet pastāvīgu ceļu un radīt savas, īpašas horeogrāfiskās kompozīcijas, bet atdarināja pašu labāko no tā, ko bija redzējusi un dejojusi pati."

Brants, Georgs. Latviešu balets. Rīga: Tāle, 1937, 12. lpp.

Affinities

Marta Alberinga - Pupil

Name at birth

Fjodorova

Additional names

Александра Александровна Фёдорова

Education

–1902
Pēterburgas Ķeizariskā teātra skola
Sanktpēterburga
Beigusi Pēterburgas Ķeizarisko teātra skolu.

Working place

1902–1906
Marijas teātris
Theatre Square 1, Saint Petersburg
Bijusi Marijas teātra soliste.

1906–1922
Marijas teātris
Theatre Square 1, Saint Petersburg
Bijusi Marijas teātra pirmā soliste.

1909–1914
S. Djagiļeva “Krievu sezonās Parīzē’’

1922–1925
Troickas miniatūru teātris
Sanktpēterburga
Strādājusi par Troickas miniatūru teātra primabalerīnu.

1925–1938
Aleksandras Fjodorovas privātā baletstudija
Rīga
Vadījusi privāto baletstudiju Rīgā, Jēkaba ielā 16.

1925–1932
Latvijas Nacionālā opera
Aspazijas bulvāris 3, Rīga
Vadījusi studiju Latvijas Nacionālajā operā.

21.08.1925–1932
Latvijas Nacionālā opera
Aspazijas bulvāris 3, Rīga
Parakstot līgumu ar Latvijas Nacionālās operas direktoru Teodoru Reiteru, kļuva par operas primabalerīnu.

1935–1937
Kauņa
Kā baletmeistare darbojusies Kauņā.

1938–1965
Ņujorka
Pedagoģe privātā baletskolā Ņujorkā.